Clinic L Logga

VAXNING

• slidebg1

VAXNING

Det finns många metoder för att avlägsna hår på kroppen. Vaxning är en av dem. Man kan i stort sett utföra vaxbehandlingar på alla delar av kroppen; ben, bikinilinjen, armar, armhålor, rygg och bröst. Även intimvaxning går att utföra.

Att tänka på vid vaxning:

Om du aldrig har vaxat dig förut finns det några saker du bör tänka på. Bland annat så bör håret vara minst 4 mm långt, detta motsvarar ca 2 veckors utväxt. Håret måste bli så pass långt om man skall få med sig så mycket hår som möjligt. Du bör inte smörja in huden innan vaxningen. Fett på huden gör det svårare för vaxet att fästa på hårstråna och därmed blir det svårare att vaxa.

OBS! Raka dig inte mellan behandlingarna

När man vaxar växer håret ut mjukt och fint. Det blir glest och resultatet håller sig i ca fyra veckor. Rakar man mellan behandlingarna får man stubb, då man skär av håret i stället för att rycka upp det med roten som man gör vid vaxning. Tänk på att det kanske inte blir silkeslent första gången du vaxar, det kan finnas korta hår kvar som ännu inte blivit långa nog att komma med i vaxet.

Inga bad i klorerat vatten, träning eller solning på ca ett dygn efter vaxning. Klor kan irritera hårsäckarna och det kan dessutom finnas bakterier i pooler som kan ge röda prickar. Vid träning svettas vi och saltet irriterar hårsäckarna. Att inte sola är Absolut viktigt att följa! När vi ryckt upp håret med roten är hårsäcken öppen. Om vi solar direkt kan vi bränna hårsäckarna. Detta kan leda till irritation, svullnad och röda prickar som tar lång tid att försvinna.
Vid brasiliansk vaxning gäller inga samlag på ett dygn. Huden i underlivet är känslig och extra mottaglig för infektioner. Det är därför viktigt att låta huden vila. Området kan dessutom vara lite ömt efter vaxningen.
Direkt efter behandlingen smörjs en antiseptisk och lugnande creme på det behandlade området. Det är bra att fortsätta med detta hemma i sju- tio dagar efter behandling, speciellt om du tidigare har haft problem med inåtväxande hår med hårsäcksinflammation.

Brasiliansk vaxning

Brasiliansk vaxning innebär att man avlägsnar håret i underlivet på en kvinna. Detta är en av de behandlingar som blivit mycket populära hos oss. Hos oss blir du mottagen av proffs med en hög noggrannhet och hygien för att ge kunden den bästa upplevelsen.

Första gången man provar denna behandling kan det göra ont. Håret i underlivet är oftast grovt och växer tätare än på andra ställen på kroppen. Huden är dessutom tunn. Lätt svullnad och rodnad är vanligt direkt efter behandling. Detta går dock snart över.

Man bör gå regelbundet med en intervall på tre till fyra veckor för att hålla resultatet snyggt. Dessutom gör det inte lika ont när det inte är så mycket hår som vuxit ut. Det är inte alla som tycker att det gör särskilt ont och smärtan går snabbt över.

Det finns tillfällen då du bör undvika brasiliansk vaxning:

– Vid infektion av svamp, virus eller bakterier
– Om du har sår, sprickor eller blåsor i underlivet
– Efter förlossning
– Om du har menstruation går det bra, så länge du använder tampong

Boka nu!Tillbaka